Craniotherapie Utrecht

Craniotherapie is een behandelwijze, waarbij het doel is ontspanning en evenwicht te krijgen in jezelf met het lichaam als aangrijpingspunt.

De behandeling is gericht op het bindweefsel. Dankzij de elasticiteit van het bindweefsel kan ons lichaam goed functioneren. Door fysieke of psychische problemen kan de elasticiteit van dat bindweefsel aangetast worden.

Bij craniotherapie wordt een oplossing voor de problemen gezocht met behulp van zachte manuele technieken. Door middel van zachte aanraking wordt er contact gemaakt met spanningen en blokkades in het lichaam; veel mensen zullen bij deze behandeling een diepe ontspanning ervaren. Er komt dan meer verbinding met je lichaam en je wordt daardoor ook bewuster van het voelen op dieper gelegen lagen. Craniotherapie helpt bewust te maken, te accepteren wat er is, los te laten, te ontspannen. Ze bevordert het zelfhelend vermogen van het lichaam.

Behandeling craniotherapie

Craniotherapie behandelt het bindweefsel met behulp van zachte manuele technieken die een ontspannende werking hebben. Zo kunnen de organen, spieren, het ruggenmerg of het hersenvlies beter gaan functioneren. Ook de ademhaling, bloedsomloop, het bewegingssysteem en het zenuwstelsel hebben baat bij de therapie en gaan beter functioneren.

Bij dit proces van los maken en loslaten kunnen ook emoties vrijkomen die, vaak nog onbewust, in het weefsel opgeslagen lagen. Dit is nodig om de verstoorde balans en de daaruit voortkomende klachten te herstellen.

Klachten die behandeld kunnen worden met craniotherapie:
• hoofdpijn
• rugpijn
• nek- en schouderklachten
• bewegingsbeperkingen
• emotionele problemen
• slaapstoornissen
• stress
• lusteloosheid
• vermoeidheid
• hyperactiviteit
• dyslexie

Meer over cranio therapie

Craniotherapie, net als trouwens visceraal therapie, komt uit de osteopathie en is gebaseerd op de gedachte dat het lichaam een eenheid is. Craniotherapie beïnvloedt het hele systeem tussen cranium (schedel) en sacrum (heiligbeen). Het cranium en het sacrum omsluiten, samen met de wervelkolom en de hersen- en ruggenmergvliezen, de hersenen en het ruggenmerg (=het centrale zenuwstelsel). Hierbinnen bevindt zich een vloeistof, het hersen- en ruggenmergvocht (liquor).

De hersen- en ruggenmergvliezen staan in verbinding met alle bindweefsels van het lichaam, het fasciale systeem. Dit systeem omvat alle structuren in het lichaam van de kleinste zenuw tot het dikste bot, als ook de organen.

Dit hersen- en ruggenmergvocht wordt in een bepaald ritme steeds aan- en afgevoerd; dit proces wordt het craniale ritme genoemd. Door middel van het fasciale systeem wordt dit ritme aan het hele lichaam doorgegeven. Het kan overal in het lichaam subtiel voelbaar zijn als een zachte ademhaling, waarin ook de schedelbeenderen en het heiligbeen meebewegen. In de biodynamische craniotherapie wordt het ook wel de "heilige (helende) levensadem" genoemd. Veel functies van het lichaam staan ermee in verbinding, , zoals spijsvertering, de hartslag, de ademhaling, maar ook het coördineren van bewegingen.

Craniotherapie Utrecht

Mijn contactgegevens zijn terug te vinden bij 'contact'. Meer informatie over mij en mijn praktijk in Utrecht vind je bij 'over mij'.

Meer over visceraal therapie

Het woord “viscera” komt uit het Latijn en betekent “organen” zoals nieren lever en darmen. Heel vaak ligt de oorzaak van klachten met betrekking tot het bewegingsapparaat (spieren, gewrichten, wervelkolom, etc.) niet in de pijnlijke en/of stijve structuren zelf, maar ergens elders in het lichaam. Meestal zijn juist bindweefselstructuren rondom organen, bloedvaten en/of zenuwstructuren de veroorzakers!

Een verkleving in de bindweefselstructuren rondom de linker nier kan bijvoorbeeld hoofdpijn of schouderpijn, maar ook knie- of voetklachten veroorzaken. Doordat de bewegingen van de nier afgeremd worden, geeft dat een te hoge spanning in bindweefsel-structuren rond darmen, blaas, zenuwen en bloedvaten die vanuit buik-/rug naar de benen gaan. Maar ook het middenrif kan te gespannen (ge) raken; daardoor kunnen de longen niet goed uitzetten, met als gevolg verhoogde spanning op bindweefselstructuren in hals/nek, waardoor de zenuwen en bloedvaten naar hoofd en armen wat ingeklemd raken.

Alles in het lichaam is met elkaar verbonden door bindweefsel: de organen, zenuwen, bloedvaten, spieren en botten. Doordat ze met elkaar verbonden zijn, beïnvloeden ze elkaar ook. Het lichaam streeft naar een zo goed mogelijk evenwicht.

Dit evenwicht kan verstoord raken na bijv. een ontsteking, een trauma, een operatie, door littekens, door emotionele gebeurtenissen of door verkeerde voeding. Het lichaam zal gaan compenseren om de balans weer te herstellen, totdat er opnieuw een natuurlijk evenwicht is. Als het lichaam echter niet meer in staat is om voldoende te compenseren, kunnen er klachten ontstaan; er is dan sprake van een verstoord evenwicht. Het lichaam kan heel wat compensaties aan; daarom zal een stoornis over het algemeen niet direct leiden tot een klacht. Deze zal pas ! ontstaan als “de emmer vol is”. Zo kan een klacht plotseling ontstaan, terwijl het lichaam al jaren aan het compenseren is. Zoals bv. bij een hernia in de rug: de pijn ontstaat vaak plotseling, hoewel het weefsel er jaren over doet om een hernia te vormen

Een viscerale therapeut onderzoekt waar het bindweefsel een verminderde beweeglijkheid heeft. Daarna wordt met handmatige technieken de beweeglijkheid verbeterd.

Doordat er tijdens een behandeling veel “los” kan komen wat al maanden of jaren “vast” heeft gezeten, kunnen er duidelijke reacties van het lichaam volgen. Dit kunnen pijnklachten zijn, maar ook misselijkheid, vermoeidheid, stijfheid of emotionele veranderingen. Het lichaam is bezig een nieuw natuurlijk evenwicht te vinden. Die klachten kunnen enige dagen aanhouden.